Snyxt

Ett speciellt ord i samband med gråt är snyxt, som jag enkom sparade till ett skilt inlägg.  Som barn kan det vara svårt att få stopp på gråten, när man är ledsen på riktigt.  Då brukar det sluta med att gråtandet småningom ebbar ut med krampaktiga snyftningar.  Det är just sådana som vi kallar ti snyxt.

Ett av de första minnena jag har från min barndom är när jag föll och slog mig riktigt ordentligt och började gråta hejdlöst. När gråten började ge med sig följde ett envist djupt snyxtasi och jag kan minnas som i går hur pappa tröstande tog mig i famn.  Hans medkännande gjorde att jag småningom kunde slappna av.  Föräldrar vet nog inte alltid hur viktiga de är för sina små barn.

7 thoughts on “Snyxt

  1. kicki Inläggets författare

    PJ

    Vet nu inte riktigt vad hulka är heller riktigt. Är det inte samma som snyfta? Om man snyxtar är det lite krampaktigt och jag tycker x-ljudet i mitten avspeglar det rätt bra.

    Gilla

    Svara
  2. måsa-mållon

    Vi har exakt det ordet vin också. De förra bäljan orden har vi också.Min mormor pratade om roåm också. ”An börja roåm tå an foll oåv tjärron”.

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Intressant att ni också använder snyxt. Då är det inte så begränsad användning av ordet, som säger bra mycket mera än snyft.
    Roåm använder vi väldigt sällan, men jag känner igen det.

    Gilla

    Svara
  4. Ping: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » S

Kommentera

