Drischar

Man får väl anse att drischar är någon sorts motsats till håschar.  En som drischar åpåå åm dagan får inte mycket gjort, utan tar dagen som den kommer.  Ungdomar blir ofta beskyllda för drischasiVa drischar do me, halva daain ha gaa reid!  I stället för drischar kan vi använda draa beinin bakett se.  Då drar man benen efter sig och uttrycket beskriver ganska bra hur drischasi går till.

En del kan till och med lyckas få ett jobb, men fortsätter med drischasi även på arbetsplatsen.  Till förtret för sina arbetskamrater, som får dra ett tyngre lass.

En sådan person kan kallas för in drischar, in drävigg eller i värsta fall in såkadållkånt.  Det sistnämnda kan möjligen vara ett inom familjen hemsnickrat ord, men kånt är i alla fall ett annat ord för ben eller fot.

10 thoughts on “Drischar

  1. runeparo

    Ordet drischar känner jag nog till, det används nog här i trakten också, fast jag brukar inte använda det. Jag kommer inte just nu på vad jag använder i stället. Här säger vi håsar.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    kalle

    Du ha antagligen rätt. Drischar är inlånat söderifrån, men vi har nog använt det i många decennier redan. Före det dråo vi beinin bakett ås:)
    Hur är de med håschasi för dig, då? Sch-ljud eller utan?

    Gilla

    Svara
  3. GO

    Jag håschar också men däremot har jag aldrig hört såkadållkånt. In drischar används väldigt sällan men är bekant, jag säger då hellre in slöfåkk.

    Gilla

    Svara
  4. måsa-mållon

    Såkadållkånt,vilket roligt ord. Finns inte i vår ordlista. Drischar använder jag nog,men det är nog inlånat. Suölar och suölkorv använder vi också.

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    Det kan nog vara så, att det var mommo som hittade på såkadållkånt själv. Hon var väldigt kreativ med sådant:)
    Vi använder nog också syölar, men mera i betydelsen att det går för sakta med sysslorna.

    Gilla

    Svara

Kommentera

