Dryygt

Vi var till villan en sväng i går på eftermiddagen och även om vädret var grått börjar det småningom bli grönt i naturen.  Gräset grönskar redan på ställen där det är lä för vinden.

Vi hade ändå en välbehövlig brasa i spisen och när jag öppnade skåpdörrarna och såg de välbekanta sjeppona (kärlen) fick jag på en gång så dryygt till sommaren.  Dryygt till stillheten, vågskvalpet, fågelkvittret och solvärmen på bryggan. 

Dryygt efter kvällsbastun med utsikt över solstänkt vatten.  Dryygt efter kravlös samvaro med mina närmaste. Till och med dryygt efter gemensamma arbetsinsatser i något litet semesterprojekt, som alltid hör till.

Alltid har vi dryygt eller längtan till något som är värt att vänta på.

Mogna smultron brukar finnas på en sten vid infarten. Egen bild.

20072011454

8 thoughts on “Dryygt

  1. PJ

    Själv brukar jag säga dryyft, med F i slutet. Jag vet inte om jag missuppfattat ordets uttal men jag har för mig att jag även hört andra säga så. Nå, men det har samma betydelse.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    PJ

    Längre norrut, har jag för mig, säger man dryyft. Här i mina byar är det dryygt som gäller:)

    Gilla

    Svara
  3. GO

    Kom att tänka på att dryygt även är motsatsen till foått,
    som du behandlat tidigare, i betydelsen lite mer än. Sjutton ägg blev dryygt in kilo som ett exempel.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    GO
    Det var då för väl att någon håller med om att vi säger dryygt och inte dryyft i Vörå. Började riktigt fundera om jag sagt fel i all vääd:)

    Gilla

    Svara

Kommentera

