On gaar såm in setanpääro ett veijjin

Nu är det hög tid att lägga upp setanpäärona till groning.  Det blir antagligen inte så tidigt med själva setasi i år, men knölarna behöver tid på sig ti vex uot, alltså groddarna får växa fram och bli gröna och knubbiga i ljuset.  Vi ska nog köpa lite nytt utsäde i vår, men ti nyypääror duger det med egna setanpääror ur källaren.  Nyypäärona ska ju inte lagras utan konsumeras vartefter.

Från min barndom minns jag att setona skulle sorteras ut direkt på hösten.  Det var smoåpäärona som skulle plockas i ett skilt ämbar och tas undan ti setor. Minns också att man kunde skära sönder större potatisar för att de skulle set uot se betär.  Man fick alltså  sättpotatisen att räcka till ett större land på det viset.

Uttrycket i rubriken kan jag inte logiskt härleda, men om man gaar såm in setanpääro ett veijjin går det undan med rask hållning.  Det är alltså ett positivt omdöme.  Det är länge sedan jag hörde uttrycket, men kommer ihåg att jag som barn brukade fundera på hur setanpäärona skulle kunna  gå.

 

6 thoughts on “On gaar såm in setanpääro ett veijjin

  1. PJ

    Jag har inte tidigare hört uttrycket ”gaar såm in setanpääro ett veijjin” och skulle i första hand tolka det som något negativt. Men det är bara min egna spontana tanke.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Ja, det är ett konstigt uttryck. Men positivt ska det tolkas. Du kan ju alltid testa det på jobbet och se om någon reagerar. Det ska vara någon i vår ålder i så fall:)

    Gilla

    Svara
  3. GO

    Jag har inte heller hört uttrycket förr och precis som PJ skulle jag om jag hörde det uppfatta det negativt. En annan användning av ordet seton som dök upp i skallen var tex. uttrycket: dem kom heila seton tå ja fylld. Det betyder alla kom även sådana som jag inte riktigt väntat mig skulle komma.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    GO

    Trevligt att ni får läsa om något obekant från hemtrakten nån gång:)
    Ja, seton har ju också en helt annan betydelse, som du helt riktigt påpekar. Det kom jag inte att tänka på. Det kan vara en hel släktgren som benämns som seton. Om vi tar ett vanligt släktnamn i Vörå som exempel, kunde man säga: Heila Talus seton va tär.

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    måsamållon

    Jag verkar vara ganska ensam om just det talesättet:) Måste bestämt ta upp det med min gamla kollega.

    Gilla

    Svara

Kommentera

