Själand å själ se oåv

Själand eller själandis betyder att man gör någonting i smyg:  Vi fick it fa ti staan naa, men vi jåol e själandis entå.  Ordet kommer nog från verbet stjäla.

Det besläktade verbet själ se oåv betyder att avlägsna sig i smyg. I dåtid blir det staal se oåvDem staal se oåv tå ja va i föusi.

Kommer ihåg när vår dotter varstrax under 2 år och kom in i en fas då hon var otröstlig när jag skulle åka till jobbet.  Då brukade min mormor säga:  Do ska själ de oåv tå on ha hitta po naa ti leik me.  Jag skulle alltså smyga mig iväg vid ett passande tillfälle.  Vet inte om det var så bra att göra så, men det besparade alla parter uppslitande scener om morgnarna. Dottern brukade i alla fall fortsätta med sitt utan desto mera protester.

7 thoughts on “Själand å själ se oåv

  1. marita

    Det var länge sen jag hörde själand/själandis, men visst känner jag igen det. Använder inte ordet mera utan nu gör vi saker ”i smyyg” och det låter ju inte alls lika häftigt.

    Gilla

    Svara
  2. PJ

    Ja, själandis känner jag till i den betydelse du beskriver ordet: en handling som sker i lönndom. Ibland händer det att jag använder ordet.

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Börjar lite undra över den lilla ändelsen -is på slutet som är möjlig att lämna bort utan att betydelsen ändras. Tidigare har jag avhandlat snyyvand(is) med samma ändelse.

    Gilla

    Svara
  4. Ping: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » S

Kommentera

