Koonan

Tyng in koonan tå do ska veksil!  Koonan, dvs. kopplingen är ett ord man sällan hör mera.  Undrar om dagens unga ens skulle förstå om de fick uppmaningen att slepp åpp koonan.  När jag skulle ta körkort var nog koonan ännu en viktig pedal.

Kommer ihåg en något otrevlig händelse  i mitten av 70-talet då jag fick problem med koonan.  Det var en vinterkväll och jag var på väg till en kurs längs en krokig landsväg då vajern till koonan plötsligt gav upp.   Jag trampade bara tomt ner i golvet, då jag skulle växla ner i en kurva.  Jag var ganska oerfaren förare då och visste inte alls vad jag skulle ta mig till.  Jag fick lämna bilen där på vägen och ta mig till kurslokalen för att ringa efter hjälp.  Till all lycka var det inte mera än ett par kilometer kvar att gå.

Numera har ju många bilar automatväxellåda och då är koonan överflödig.

Så här ser en kopplingsvajer tydligen ut.

kopplingsvajer

Kommentera

