Skokäl å rokäl

I raden av ord som slutar på –äl är turen kommen till skokäl å rokäl.  Jag vill minnas att Lars Huldén har skrivit en dikt där dessa ord ingår.  Någonting i den här stilen:  ”Sit po lassi å skokäl å rokäl å mokäl..” Vi läste den när jag gick i gymnasiet för sisådär 40 år sedan.  Tänk hur vissa saker fastnar i minnet och andra inte alls.  Jag antar att det beror på att dikten var författad på dialekt och det hörde ju inte till vanligheterna.

Om man satt på en kärra med järnhjul antar jag att e skokla å rokla rätt så mycket, dvs. färden var inte jämn och behaglig utan det rörde sig i både i sidled och höjdled. En gammal cykel kan också rokäl å skokäl, då hjullagren är dåliga.  Färden blir alltså osäker och skranglig.

När man försöker få loss någonting som inte vill ge med sig kan man alltid försöka rokäl å skokäl på föremålet i hopp om att någonting ska börja röra på sig.

Det sista ordet i strofen skokäl å rokäl å mokäl är jag lite osäker på.  Jag skulle tro att mokäl betyder att man sitter och tuggar på någonting.  Kom gärna med andra förslag om ni känner till ordet.

När man började använda gummihjul benämndes sådana kärror som gommijuolatjärror för att speciellt poängtera att det inte var frågan om järnhjul.

Här finns en gammal bild på en sådan:  http://www.fotosidan.se/cldocpart/222845.jpg

Bild på in jäänjuolatjärro finns här: http://i31.photobucket.com/albums/c391/gyllebos/vagn/DSC02696.jpg

9 thoughts on “Skokäl å rokäl

  1. vandravidare

    Rokäl brukar jag använda om någonting som är i dåligt skick tex ett gammalt hus med kanske söndriga fönster, dålig målning, där ingen bor :ett rokäl hus.Rokäl kan man oxå försöka, precis som du sade, för att få någonting att lossna.
    Roklar brukar jag göra när jag är förkyld dvs spottar/hostar upp slemklumpar 🙂

    Gilla

    Svara
  2. PJ

    Jag kom på ett annat ord med nästan samma stavning, nämligen ”råkäl” vilket inte är exakt detsamma som ”rokäl”. Först blandade jag ihop orden men råkäl är rent allmänt ett fuskverk eller t.ex. ett hus i förfall medan rokäl är något som är lös i konstruktionen, t.ex. ett kärrhjul som du skriver.

    Jag ser att Vandravidare är inne på samma ord men jag menar att det är två olika ord.

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Vandravidare
    Rokäl kan ju vara både verb och substantiv. I mina exempel är det frågan om verbet, men som du säger så kan it rokäl vara ett gammalt hus som håller på att falla samman. När vi pratar om att hosta upp slem, så är det med å-ljud istället-alltså råkäl. Här har jag skrivit om det tidigare:
    http://bloggen.fi/kicki/?p=1382

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    PJ

    Ja, it råkälhuos är hopfuskat. Eller vad som helst som är ett fuskverk kan vi säga je bara na råkäl. Då är det ett substantiv. Verbet råkäl kan betyda 1. hosta upp slem eller 2. att man råklar ihåop något som it vaal ti naa:)

    Gilla

    Svara
  5. Ping: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » R

Kommentera

