Skollan

Om somrarna var det vanligt förr att man låå po skollan, alltså på vinden.  Man fick mera svängrum under den varma årstiden när man kunde utnyttja skollan som stod kall och ogästvänlig om vintrarna.  Numera hör man sällan ordet skolla och i stället är det vindin som gäller.

Kamaskollan i vår bondstuga låg precis ovanför kamarin i nedre våningen.  Det var inte speciellt högt i tak vid fönsterväggen, utan man fick huka sig lite.  Det kunde bli rejält hett där under varma dagar,  när västersolen hade legat på hela eftermiddagen och kvällen.  Då fick vi kast åpp fönstri, där vi hade lagt in it galldäfönstär (myggnät).  Det kändes i alla fall mysigt att ligg po skollan, för då kunde jag ligga och läsa så länge jag hade lust.  Där fanns ett försvarligt lager av gamla Året Runt och Allers.  Själv brukade jag också ha någon ungdomsbok till hands.  Kvällarna var ljusa så det gick bra att läsa utan belysning.  Där fanns bara en säng med ett lite knöligt bålstär (madrass), en stol och ett litet bord.

När vi hade flyttat till ett nytt hus som låg fast i veijin  (i anslutning till stora vägen), flyttade mommo in i vår gamla stuga.  Hon ville gärna att jag kom dit och övernattade po kamaskollan om somrarna då och då.  Där fanns ju också mina lekkompisar i granngården.  Mommo skämde ofta bort mig med plättar och sylt till frukost.  När jag hade ätit brukade jag cykla hemåt igen för att återvända mot kvällen.  Jag minns de dagarna när jag var i 11-12-årsåldern med värme och saknad.

 

7 thoughts on “Skollan

  1. Carola

    Mysiga barnomsminnen av mommo!! …sådana har jag oxå, men min mommo bodde lite längre bort man kunde inte cykla dit. Jag bodde hos henne en liten vecka alltid på somrarna!! Minns ännu hur skönt det var att få vara med henne alldeles själv.,

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Ja, när man tänker tillbaka kommer man ju bara ihåg lata solskensdagar från barndomen. Det ligger ett romantiskt skimmer över alltihopa.

    Gilla

    Svara
  3. måsa-mållon

    Skollan användes av mommo, men mamma har mest pratat om vindin. Men höijskollan hette det överallt.Själv tänker jag mera på uthus med skollan och i boningshus är det vind.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    Jo, så är det nuförtiden: Ja gaar åpp po vindin. Men när jag var liten var det fortfarande skollan. Och som du säger är det höijskollan än i denna dag.

    Gilla

    Svara
  5. Ping: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » S

  6. kicki Inläggets författare

    Fåstokamarin å bastokamarin är bekanta ord. På villan har vi in bastokamar än i denna dag. Trevliga rum.

    Gilla

    Svara

Kommentera

