Sendon å spilt kniv

Sendon är ett verktyg som inte är så vanligt förekommande mera,  men för några decennier sedan vågar jag påstå att en sådan fanns i varje hem.  Då knivar eller saxar vart spilt kom sendon väl till pass.  En kniv eller sax som är spilt är ovass och otjänlig som köksredskap.  Den måste vässas på något sätt och numera finns det allehanda mackapärer för ändamålet.

I mitt kök finns ett par sådana som jag använder vid behov, men ingen sendo eller brynsten, som den också kallas.   Om jag minns saken rätt var det mannen i huset som skulle träda till när knivar och saxar skulle vässas, för det skulle ske på ett visst sätt som kvinnfolk inte ansågs klara av.  Sendon skulle fuktas före användning, det minns jag i varje fall.

Jag minns också att karar såm konna la vasst stod högt i kurs.

vässaresendoPå den första bilden mina vässare, varav den ena gaa me lektris och den andra är ett handverktyg.

På den andra bilden en googlad sendo.

14 thoughts on “Sendon å spilt kniv

  1. vandris

    I mitt barndomshem använde pappa sendon tå kniivi vart spilt.Det gällde att akta fingrarna efteråt 🙂 Ha en bra dag!

    Gilla

    Svara
  2. GO

    Jag använder än idag sendon på villan som ärvts efter
    min svärfar. Men den ser likadan ut i båda ändorna så den
    googlade verkar ha gått av på nästan mittin.

    Gilla

    Svara
  3. runeparo

    Sendon är nog ett bekant verktyg. Nog tror jag att jag har en sån nånstans i garaget ännu. Spilt har jag aldrig hört. Ovass sa vi nog i Vallvik.

    Jag såg en gång en äldre man i Vallvik , som hade en märklig uppvisning med sendon, då han vässte en lie. En teknikuppvisning t.ex i klass med vad en nutida toppfotbollsspelare kan göra med fotbollen.

    Gilla

    Svara
  4. yvonne

    Sendon minns jag också. Och brynstenen. Hos oss hade man brynstenen i en låda i köket, den användes inomhus, men sendon hade moffa (eller pappa) i fickan till att vässa lien med utomhus. Vad jag vet har vi varken någon sendo eller någon brynsten här hemma hos oss nu, om inte maken har något sådant i något av alla uthusen, jag har så dålig koll på vad som finns där.

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    rune
    Det är synd att de gamla färdigheterna håller på att gå om intet. Roligt att se när folk kan sin sak.

    Gilla

    Svara
  6. herbertsblog

    Hej Kicki! Sendon, i Replot sade vi seendon, använder jag ännu rätt ofta. Vanligtvis spottar jag en ”gållo” på den eller några droppar symaskinsolja. Vid akut brist på vatten, spott eller olja kan karlar pissa på den.
    Under 1950-talet åkte annars gubbar runt i byarna i Kvarkenarkipelagen och vässte knivar, saxar och annat åt folk. Men det vara på den gamla goda tiden och förekommer knappast mera. Mvh.

    Gilla

    Svara
  7. Bogart

    Jag köpte en till sendo i somras faktiskt. Jag behöver ha två, en hemma och en på villan. Hur skulle man annars få liarna vässt? Jag har inga andra metoder att ta till när lien är spillt.

    Det är ett skönt ljud som uppstår när någon använder sendon på gammalt manér. En riktig ”dribbling”.

    Sendo heter också smeito där norröver.

    Gilla

    Svara
  8. kicki Inläggets författare

    Herbert

    Jo, jag minns också att man brukade spotta på sendon.
    Det var service det, att få knivar och saxar vässade av proffs. För en liten penning,får man förmoda.

    Gilla

    Svara
  9. kicki Inläggets författare

    Bogart

    Om du har lien i användning, så behöver du säkert också in sendo. Slipsten skulle väl också gå bra, men då behöver man vara två.
    Jag har också hört smeiton, men det är som du säger norröver.

    Gilla

    Svara
  10. PJ

    Jag måste faktiskt leta lite men en sendo kom fram i en av kökslådorna. Passade på att vässa en av knivarna. Naturligtvis spottade jag på sendon, inget annat dög.

    Gilla

    Svara

Kommentera

