Möön se

Möön se är ytterligare ett ord som håller på att falla i glömska.  En del människor behöver lång tid på sig ti möön se (morna sig) om morgnarna, dvs. att få sömnen ur kroppen och komma igång.  Jag kan nog vara väldigt trött ibland när klockan ringer, men för det mesta är jag vaken långt före.  Redan vid halv sextiden allt som oftast.  Det har nog med åldern att göra, för när jag var ung vaknade jag aldrig utan väckarklocka.

Behovet av att möön se varierar från person till person.  En del är i full fart så fort de sätter foten i golvet, medan andra kan ligga och snooza å töög se (dra sig) i sängen bra länge eller sitta på sängkanten å skrap se i hovo.  Det hör nog ofta ungdomen till att va seig åm måånan (sega om morgnarna) och ha stort behov av lång tid fy möönasi, även om det kan variera.

Kaffe är en bra tillhjälp tå man ska möön se och jag trivs bäst att ha gott om tid att sätta mig ned och småmysa med en kopp kaffe i halvmörkret framför morgonnyheterna i TV.  Text-TV hör också till mööningsrutinerna för mig.

Även djur behöver möön se.  Vår hund är visserligen kvickt upp när vi börjar röra på oss, men efter det obligatoriska morgonkissandet kliver han upp i soffan, drar en lång suck och mööna se med en liten tupplur.

Roy mööna seInte lika jobbigt idag, då han stiger upp senare på helgerna som sig bör.

4 thoughts on “Möön se

  1. Ann-Christine

    Hej och tack för tipset om din blogg! Jag har tittat lite, men känner inte igen mycket av de första gamla orden. Såvitt jag förstår hör du hemma i Finland? En del ord har vi gemensamt men många är nog kanske lättare för en norrlänning här att förstå. Dock är språk alltid intressant och jag tar mig en tur här! Din layout på bloggen är mycket vacker! Mina komplimanger!

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Ja, jag bor 40 km norrom Vasa på finska sidan, så jag förstår att min dialekt skiljer sig ganska mycket från dialekterna i Sverige. Tack för de fina orden!

    Gilla

    Svara

Kommentera

