Sprakanstickona låispa til

I min barndom var det nära på obligatoriskt att vi skulle få sprakanstickona i julklapp.  Jag är osäker på om sådana finns numera, men jag tror att de kallas tomtebloss på standardsvenska och tähtisadetikku på finska.

När man tände en sådan sprakansticko fick man vara lite försiktig, för när den väl fattade eld låispa on til på en gång och brann ganska länge med ett regn av eldstjärnor runt sig.  Vi brukade hänga dem i granen innan vi tände, för tråden  i ändan blev väldigt het, så den gick inte att hålla i.  I stället för låispa til kan man också använda flasa til i samma betydelse.sprakansticko1

sprakansticko2

7 thoughts on “Sprakanstickona låispa til

  1. PJ

    Både låispa och flasa til är kända ord i vår by. Låispa til var borta ur mitt ordförråd många tiotals år tills jag åter av en slump dök upp och sedan dessa försummar jag inte att använda ordet när tillfälle ges.

    Gilla

    Svara
  2. PJ

    Jag såg att det blev ett fel i kommentaren: jag skall bytas ut mot det. Det kan ha berott på att rutan som man skall kommentera i inte räcker till i högra sidan utan några bokstäver försvinner där när man skriver. Är det bara jag som har detta problem? Jag använder Firefox som webbläsare.

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    PJ

    Ett tu tre dyker orden upp som från ingenstans. Nu i kväll när jag tittar på Iakttagelser i tiden från SVT 2 kom ett bortglömt ord upp i minnet. Det kommer att få rum här på bloggen vid tillfälle.

    Jag har samma problem med kommentarsfältet, det försvinner liksom ut till höger.

    Gilla

    Svara

Kommentera

