Dåmbas å toldä se

Det är länge sedan jag hört ordet dåmbas, men hästägare kanske fortfarande använder ordet.  När hästen dåmbas betyder det att den rullar runt på marken upprepade gånger.  Kanske det är för att det kliar eller så tycker den  annars bara om det.

När jag är ute med hunden när det snöat tycker han också om att dåmbas eller toldä se i snön.  Jag är nästan säker på att han gör det för att det känns skönt i pälsen och kanske också för att klia sig.  Jag försökte ta en bild av det i kväll, men han rörde sig så mycket,  att det blev bara ett enda sudd.

Människor kan också toldä se om man inte klarar sig på annat sätt.  Kommer i håg när min mormor blev gammal och tongfåolin (hade svårt att röra sig), brukade hon toldä se ur sängen på morgnarna.  Det var enda sättet att komma sig upp.

 

2 thoughts on “Dåmbas å toldä se

Kommentera

