Grannlago

Det känns lite som om ordet grannlago börjar falla i glömska.  Numera hör man mest krantto i samma betydelse, dvs. kräsen med maten.  Krantto är ett låneord från finskan och därför inte lika genuint svenskt som grannlago.

När jag var liten var jag väldigt grannlago och liten i maten överlag.  Det var inte mycket jag åt och man har berättat att klimpan i uppkokad mjölk var det enda jag gillade i ett skede.  En ganska överraskande favoriträtt, för det är inte många som tycker om klimpan numera.  Jag har nog vuxit ifrån den rätten för länge sedan.

Barn idag är ganska grannlago om man ska döma efter deras egna kommentarer om mat.  Det är sällan skolmaten faller dem i smaken – korv med mos är väl favoriten vad det beträffar.  Helst borde det vara pommes frites och grillmat på menyn.

Det var svårt att hitta en bild på google av klimpsoppa på mjölk.

 

8 thoughts on “Grannlago

  1. måsa-mållon

    Jag använder nog grannlago ofta. Krantto säger jag bara när det gäller mat, men grannlago i andra sammanhang också.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Tror det är en generationsfråga, för jag har inte hört någon skolungdom använda grannlago. Vi äldre använder ordet av gammal vana.

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Herbert
    Då har vi en till som gillar/har gillat klimpan i mjölk! Kalvdans kan jag inte säga att jag tyckt om, men däremot råmjölkspannkaka.

    Gilla

    Svara
  4. PJ

    I snålsoppa finns det visst klimp? Finns det något godare? Åtminstone en gång om året. Fast jag vet också folk som rynkar på näsan åt denna rätt.

    En annan rätt som jag saknar här i Finland är fläskpannkaka med lingonsylt. I Sverige tror jag den förekommer betydligt oftare, även som dagens rätt på många serveringar och matställen.

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    PJ
    Snålsoppa är ingen favoriträtt, men det går. Fläskpannkaka har jag aldrig smakat, men det låter gott.

    Gilla

    Svara

Kommentera

