Syyd se o ass

Nu i november när det blir allt mörkare och allting vissnat bort,  känns det som om även vi människor blir tröttare och behöver mera vila.

Själv ha ja foått syyd me o ass en stund efter jobbet för att ta igen mig inför kvellspassi.  Om man syydär se o ass lutar man sig tillbaka i soffan eller sängen.  Då kan man också himbäl in en stund som jag skrev om tidigare.

Gamla hus och lador kan också syyd,  och syydär de för mycket ramlar de ihop.

Man kan också syyd i se naa ti drick An syydd i se heila ståopi.  Egentligen är det samma betydelse, då stopet lutar när man dricker ur det.  Ordet syyd är gammalt och knappast i användning mera.  Numera används luta i stället.

Bilden har jag inte tagit själv,  även om  lador som syydär finns i närheten.

Ladorna i min omgivning syns inte så bra i mörkret.

 

6 thoughts on “Syyd se o ass

  1. PJ

    Jo, jo, är man törstig kan man allt syyd i se na våått. Likaså kan man syyd se på soffan en stund efter maten.Kanske det då blir en tupplur? Är det den berömda ladan från Kvevlax som icke mer är?

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Då är vi flera som syydär ås, tydligen. Vet tyvärr inte var ladan på bilden står, eller kanske on ha sylta ihåop vid det här laget.

    Gilla

    Svara
  3. runeparo

    Syyd och himbäl känner jag till. Människor i min närhet har nog använt dem. Själv använder jag nog jag läggs ner, ladon lutar, jag somnar, dricker na vattn, påmblar i me na vattn.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    Jo, ordet är gammalt och jag använder inte heller syyd mera.
    För sisådär 40 år sedan var det ännu ett gångbart ord.

    Gilla

    Svara
  5. PJ

    Jo, det var ladan i Kvevlax. Jag hittade orginalbilden och även bilden när den rasat ihop. 2007-2008 togs bilderna. Den stod på högra sidan när man åker mot Vasa strax innan bron över älven. Jag tog själv en liknande bild av ladan och den finns även med i skriften ”De österbottniska ladan” som kom ut i år på Skriptum. Boken kan f.ö. föras fram som julklappstips. – Som du märker är jag en laduentusiast. 🙂

    Gilla

    Svara

Kommentera

