Sneelona

Inspirationen till dagens ord kommer från badrummet.  Där på väggen hänger min hårfön och på den blir det alltid en massa sneelor på sladden.  Den har ju en specialgrej i änden som går runt där sladden är fäst,  vilken ska förhindra att e sneela se, men se den fungerar väldigt dåligt.  Med jämna mellanrum får jag släppa fönen att dingla mot golvet för att bli av med sneelona.

Sådana sneelor brukade det också bli på sladden till  fasta telefoner  och det var så gott som omöjligt att bli av med dem.  Under samtal satt jag nästan omedvetet och försökte snorr åpp sneelona.  Numera har vi en trådlös fast telefon som inte kan få na sneelor.

Man kan också få sneelona på sytråden och i sämsta fall blir det en knut och då får man börja om.  Jag vet inte om den yngre generationen pratar om att e sneela se, det kanske tvinna se eller snorra se.  Men håll med om att in sneelo po tråådin låter bättre än en fnurra.

P.S  På samma gång när jag kom in på hårfönen kom jag på att jag glömde en viktig betydelse på lag, vilken jag nu lagt in i föregående inlägg.

One thought on “Sneelona

  1. Ping: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » S

Kommentera

