Skrobens

Ordet skrobens  ska betonas på andra stavelsen och betyder ungefär samma som att ge en avhyvling eller en uppsträckning.   Verbalt alltså, inte i fysisk mening.

– Ja skrobensa åpp an tå an kåm heim i fyllon måot måånin. 

– Jag gav honom en uppsträckning när han kom hem berusad på morgonnatten.

 

– Papp skrobensa åpp me tå ja hadd skålka fron skåolan.

– Jag fick en avhyvling av pappa, då jag hade skolkat från skolan.

Skrobens är inte i så frekvent användning mera, men jag brukar använda det fortfarande för att det är så beskrivande.  Ett onomatopoetiskt ord i sin prydno. Vilka andra ord med liknande betydelse har ni i användning?

Edit:  Hittade sedermera en förklaring till ordet på SAOB:

SKRUPENSA UPP ⁰¹⁰ ⁴, äv. OPP .

[sv. dial. skrupänsa upp]

(utom i vissa trakter, bygdemålsfärgat, numera i sht ngt ålderdomligt) läxa upp (ngn) l. ta (ngn) i upptuktelse, skrupensa. PORTHAN BrCalonius 134 ((1794). Biskop Lithan . . grep . . utan något pryderi till käppen, när det år 1675 gälde att skrupensa upp sin vice pastor i Aker, hvilken han påträffat liggande drucken. HAGSTRÖM Herdam. 1: 105 (1897). GHT 1944, nr 96, s. 11.

 

4 thoughts on “Skrobens

  1. PJ

    Möjligen att jag hört ordet någon gång men det är inte vanligt i min by. Även ordet onomatopoetiskt är nytt för mig. Jag blev tvungen att leta upp betydelsen innan jag förstod.

    Ett synonymt ord till skrobensa är dåmilära, närmast i betydelse läxa upp.

    Gilla

    Svara
  2. måsa-mållon

    Vi säger nåt liknande, nämligen ”skråbb åpp”. ”AN vaart nåo riktit åppskråbba” =uppläxad. Skråbb kan annars betyda tvätta.

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Det liknar ju ganska mycket och själva ordet låter ju som en uppläxning också. Skråbb i betydelsen tvätta har inte vi, utan vi brukar säga att vi ”sjölgär åpp na fyr hand” om vi handtvättar sådär lite hastigt.

    Gilla

    Svara

Kommentera

