Ga i troton

Om man sått eller planterat någonting som inte vill ta sig, brukar/brukade vi säga att e gaar i troton.

För ett par år sedan planterade jag två klätterhortensior, den ena här hemma och den andra på villan.  Båda står i österläge skyddade för vinden.  Möjligen får den planta som jag satte här hemma lite mera sol, då den står utanför uterummet som är inglasat.  Hur som helst har den växt riktigt bra, så nu får jag fundera på något slags stöd till nästa vår.

Den planta som står på östra sidan om en stor sten på villan ha gaa  i troton.  Första sommaren kom bladen väldigt sent och en av grenarna var uppenbarligen död. I sommar har den växt lite grann, men den ser inte ut att trivas utan gaar fåortfarand i troton.   Funderar på att flytta den i höst eller i vår till västerläge där den kan få mera sol. Kanske bloggvännen Heidi kan råda mig på den punkten.

Denna sommar har det mesta gaa i troton: spannmålen, potatisblasten som svartnat, tomaterna som mognat väldigt sent, fruktträden som blev dåligt pollinerade…  Men jordgubbarna blev bra och gräsi ha vext i alla fall!

På övre bilden den planta som gaar i troton och nästan inte syns i det vildvuxna gräset och på den undre bilden den som växer och frodas.

7 thoughts on “Ga i troton

  1. munin

    Undras om det kommer av ordet tryta, ett ursprungligen fornsvenskt ord som ju betyder att fattas och lida brist. (Ordet finns ju i andtruten, ”lidande brist på anda”.) Det användes också som eufemism för ”att dö” i högre stil, någon ”tröt”.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Jo, tryta känner jag till i betydelsen vara på upphällningen eller på väg att ta slut. Inspirationen kan ju tryta ibland. Troton kan ju tänkas ha släktskap med det ordet. Jag har ju en dialektforskare i bekantskapskretsen, som jag kunde maila. Intressanta saker.

    Gilla

    Svara
  3. Heidi Nystrand

    Ojdå, nu har jag varit litet frånvarande! Men nu har jag läst din kommentar på min blogg och rusar till undsättning! Jag har en klätterhortensia, precis som du. Först försökte jag ha den på östersidan av huset, och då stod den och stampade, precis som din villaväxt- inget hände. Jag grävde upp efter ett par år, flyttade den till västergaveln och då satte den fart. (Nu kl’r den in halva husgaveln och altanen!) Så jag skulle flytta den till en ljusare placering, ge rikligt med bra gödning nästa vår, vattna litet extra. Om du inte vill flytta den (den skulle bli maffig om den börjde klättra uppför stenen) så ska du försöka hålla undan övrig växtlighet runt roten, och gödsla i vår. Den har ju liv, bladen är ju blanka och frodiga! Så ge inte upp!

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    Tack Heidi! Har funderat att flytta den till västerläge vid bastuväggen och det torde det bli. Min andra planta som står hemmavid har ett ljusare läge då den står vid uterummet som släpper ljus genom glaset.
    Den vid villan fick dessutom sig en törn av gräsklipparen i sommar när sonen klippte för nära så den ena grenen gick av.

    Gilla

    Svara

Kommentera

