Vatringsslangan

Nu har vi kommit så långt att vi snart ska gjuta nytt golv i garaget (se tidigare inlägg 31.8  om  skålva lööst).  I går kväll hjälpte jag husbonden ti vatär in garagegolvet.  Den sysslan har jag varit med om många gånger,  men det var länge sen sist så jag hade nästan glömt bort hur man gjorde.  Slangan börjar vara gammal och inte så jinåmsjiinli (genomskinlig) så vi fick ha var sin ficklampa för att se vattnet.

Det gäller  att få golvet i vatopass,  alltså så att det är plant och inte lutar åt något håll.  På min lott faller att hålla fast den vattenfyllda vatringsslangan på en på förhand utmärkt punkt på vägen, medan husbonden håller andra änden av slangen och mäter av på ett flertal punkter i rummet.  Min uppgift är att  att hålla vattennivån exakt på rätta stället och när vattnet  slutar röra sig kan han pricka av.  Nästa moment blir att fundera på lutningen mot golvsilen.   Snart är det dags att beställa betong.

Det är möjligt att jag uttrycker mig lite oklart, för jag är ju it nain byggkaar, men ni får gärna rätta mig om det blev helt galet förklarat.

Bild på garaget i nuläget.

7 thoughts on “Vatringsslangan

  1. kicki Inläggets författare

    Jag har haft en smarttelefon, men den gick sönder och nu har jag bara en standardmodell. Det duger bra åt tanten:)

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Nå, skämt åsido vi jobbar nog en hel del med nya tekniska attiraljer också. Håsbondin tycker om apparater av allehanda slag, men just ett laservatupass har vi inte. Kanske får bli en julklapp:)

    Gilla

    Svara
  3. Ping: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » V

Kommentera

