Bofettin

I mitt barndomshem fanns en möbel som kallades bofettin.  Den var gjord av björk och  fint lackad med glänsande yta i brunt.  Man skulle vara lite aktsam med bofettin för den ansågs fin och i den förvarades finporslinet och dukar av olika slag.  Där  fanns också fotoalbumen med paffpärman.  Det fanns också en låda för förvaring av olika viktiga dokument som heimanspaprin och födelseattester och dylikt.

Om det var något viktigt så skulle det läggas i bofettin.  Vissa bybor som också hade en bofett  kallade möbeln  för sjenk.  Vad kallade ni denna typ av möbel?

På den googlade bilden finns en liknande bofett.

4 thoughts on “Bofettin

  1. Heidi Nystrand

    Jag tror att vi kallade denbofettin också, iofs hade vi inte nån, men andra hade ju, suck! Jag minns att min moster, Elvi-täti, bodde på Talon i Nykarleby tillsammans med sin make, Oskar. Där hade hon hand om serveringen vid fester. Denna servering skedde i ett utrymme som kallades bofettin. Jag antar att det är en dialektal form av buffet,

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Jo, det finns en utvidgad användning av ordet bofettin. Egentligen själva serveringsdisken men det uppfattades som hela rummet/tillställningen: ”Vi sko ha hand åm bofettin”. Var det också din uppfattning?

    Gilla

    Svara
  3. Don PJ

    En sådan byffé har jag faktiskt i min ägo även om den är något ljusare till färgen. Byffé eller buffé menar jag att den kallades i vårt hem den tiden den hade en framträdande plats i huset.

    Gilla

    Svara

Kommentera

