Sjein håonin ååv se

Nu då semestern är till ända får man väl summera vad som åstadkommits under sommaren.  Då kan jag på en gång konstatera att i år ha ja itt sjeina håonin ååv me, vilket innebär att jag tagit det rätt så lugnt.  Inga större projekt, utan vanligt påtande i trädgården på försommaren.  Lite allmän uppröjning i skrymslen och vrår under den regniga perioden, som visserligen drog ut över merparten av sommaren. Resten av sommaren har jag mest latat mig på villan, läst böcker,  plockat lite bär och umgåtts med familjen.  Itt sjeina håonin ååv me.  Som jag har förstått uttrycket betyder det ordagrant att inte skära hornen av sig.

Jag har inte hört uttrycket användas på tiotals år.  Det brukade användas i nedsättande bemärkelse om sådana som var lite bekväma av sig eller inte gjorde rätt för sig under dagsverken.

 

5 thoughts on “Sjein håonin ååv se

  1. Heidi Nystrand

    Kul uttryck, första ggn jag ser det! Att skena hornen av sig! Eller det kanske är felöversatt? Jag har försökt komma på om jag har ett ”eget” uttryck för företeelsen att jobba så hårt, men har inte hittat nåt. Det måste betyda att jag aldrig har jobbat så pass att jag behövt beskriva det 🙂

    Gilla

    Svara
  2. yvonne

    Jag skulle också läsa det som att ”skena hornen av sig”, alltså att rusa runt så att hornen trillar av. Jag kommer inte på något motsvarande uttryck här i trakten…

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Heidi

    Jo, så kan man ju också tolka det. Men jag minns också att man kunde fråga: ”Ha do sjeina de” i betydelsen har du skurit dig.

    Yvonne

    Nej, uttrycket är nog väldigt gammalt och det poppade bara upp ur minnet mitt i allt.

    Gilla

    Svara
  4. kicki

    Don
    Det finns också den varianten av sjeina, alltså att hästin sjeinar. Men jag har ett starkt minne av att jag har fått frågan: Sjeina do de i betydelsen skar du dig.

    Gilla

    Svara

Kommentera

