Gröödanhold

Fortsätter på temat hold, men nu i en helt annan betydelse.  Om man har en sjukdom eller skada brukar man stanna hemma en tid för att grööd se, alltså kurera sig.  Gröödanhold kan komma på tal ifall man har ett sår som ska läka eller ett benbrott som ska växa ihop.  Har man bra gröödanhold blir man fortare frisk och det brukar sägas att vissa människor har bättre gröödanhold än andra.  Själva ordet hold syftar på hull i det här sammanhanget.  Bra gröödanhold är alltså bra läkkött.

Ibland brukar verbet grööd se användas i lite nedsättande bemärkelse:  ”An vil no bara  sit tär heim å grööd se”.  Underförstått att det inte behövs så lång vila.

 

 

2 thoughts on “Gröödanhold

  1. Yvonne

    Det var ett nytt ord för mig! Antar att det är det jag ska göra, då det är tal om ny sjukskrivning – sit tär heim å grööd me, tills jag fungerar ”normalt” igen 😀

    Maken har väldigt bra gröödanhold, trots det har jag inte hört uttrycket nämnas här. Jag försöker erinra mig vad svärmor sa att hennes son har… men kommer inte på annat än bra läkkött. Svärmor var uppvuxen i Västerhankmo, men med pappa från Malax, så man kunde ana vissa spår av malaxdialekt i hennes tal. När hon började skolan och barnen skulle säga när de var födda (hon var född 17.3) hade de andra barnen väldigt roligt åt att hon sa ”sjuttond masch” (i Hankmo heter det ”mass”). Håhåjaja 🙂

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    🙂
    Som jag minns det gäller gröödasi och gröödanhold enbart fysiska åkommor. Ordet används inte så mycket numera heller.

    Gilla

    Svara

Kommentera

