Uotsjefti å tryskvärtji

Numera är det inte så vanligt  att man bygger uotsjeft till befintliga byggnader, men förr var det allmänt att man förlängde taket för att få extra utrymme vid långsidan av uthuset eller rian.  Där kunde man förvara kärror och diverse jordbruksmaskiner.  På den googlade bilden från Seinäjoki finns ett gammalt tryskvärk under uotsjeftiTryskvärtji var  föregångare till tröskan och kom till användning när säden skulle tröskas.  Tryskvärtji var remdrivet med skild motor eller med  traktorns motor.  I barndomen var jag med och såg  ett traktordrivet tröskverk i användning och jag minns bara att det var väldigt dammigt och mycket oljud.

2 thoughts on “Uotsjefti å tryskvärtji

  1. AH

    Som barn var det nog spännande då man fick ”mata trysvärtji”. Vi hade ett tröskverksbolag och alla följde med tröskverket och hjäptes åt på en gård i gången. Jag minns då vi tröskade vid Håvbackan då plötsligt den som matade hoppade ner och började vifta med armarna. Nå det var ingen fara, bara en mus som hade blivit skrämd och smet genom ärmen innanför skjortan.

    Gilla

    Svara
  2. kicki

    Jag var så pass liten när det begav sig att jag inte var med i själva arbetet, utan var bara åskådare. Håvbackan känner jag ju till, förstås.

    Gilla

    Svara

Kommentera

