Stynttjilan å tveittan

Numera bygger folk elementhus och volymhus och det blir inte så mycket spillvirke runt byggplatsen som tidigare.

Förr  var det vanligt att man spirade upp husen själv på en grundplatta man gjort i ordning.  Av detta blev väldigt mycket skräpvirke och stumpar runt huset.  Varje gång vi byggde någonting i min barndom brukade det falla på min lott att plocka upp och snygga till på tomten.  Jag blev kommenderad att plåck åpp stynttjilan å tveittan. Varje dag blev det mera av den varan, så arbetsuppgiften kändes ibland ändlös.

Måste medge att jag inte är riktigt säker på var gränsen går mellan stynttjilan å tveittan, men jag har för mig att stynttjilan är spillbitar av avsågat virke och tveittan är rester av det man huggit med yxan.

Googlad bild på tveittan.

tveittan

16 thoughts on “Stynttjilan å tveittan

  1. springpojken

    Känner igen mig i beskrivningen, för jag fick också passa opp med att plocka stynttjilan. Tveittan känner jag
    inte igen, men ´det kan vara lokala varianter

    Gilla

    Svara
  2. mobilamamma

    Jomen tveittan har man ju plockat! Det där andra ordet var mera obekant. Däremot har jag fått samla späntastickona, men de var specialtillverkade med kniv av ett vedträ för att få igång elden i spisen. Törvestickona var speciellt bra att göra eld med, fulla av eldfängt material. Jag minns att far min hade packat ner törvestickor i kappsäcken då han och mor besökte syster Lisa i Karlsruhe. 😀

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Intressant med flera ord i sammanhanget. Späntastickona är bekant, men törvestickona är nytt för mig

    Gilla

    Svara
  4. apantvillingen

    Törved eller töre är tallved med mycket kåda i. Gör man stickor av tören räcker det med en sån för att tända den bråkigaste brasa! 😉

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    apantvillingen
    Så roligt att ni kommer med nya ord! I vilket område används ordet töre?

    Gilla

    Svara
  6. Zwei

    Töre, i södra Fin talar man om tärve, vilket jag förmodar kommer från ”tjärved”. Man ”kokade” ju tjära ur den sortens ved förr, en mycket viktig produkt.

    Gilla

    Svara
  7. Ping: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » Kanona

Kommentera

